Miten johdetaan verkostoa?
Työelämässä erilaiset sosiaaliset
verkostot ovat syrjäyttämässä (ja osin jo syrjäyttäneetkin) perinteiset
työpaikat ja yksittäiset organisaatiot työn keskeisinä yksikköinä. Työtä
tehdään erilaisissa tarpeen ja tavoitteen mukaan vaihtuvissa kokoonpanoissa.
Ihmisten välille muodostuu erilaisia asiantuntijuuteen ja osaamiseen perustuvia
sidoksia.
Mutta miten työ oikeastaan
organisoituu tällaisissa kokoonpanoissa? Kuka johtaa verkostoa, ja miten sitä
ylipäätään voi johtaa?
Asiaa tutkiessani törmäsin useaan
kiinnostavaa artikkeliin. Lucia Crevani kumppaneineen (2010) korostaa
artikkelissaan Leadership, not leaders
sitä, että verkostojen johtamisen tutkimuksessa pitäisi keskittyä johtamiseen
tapahtumana, eikä johtajien toiminnan tutkimiseen, kuten johtamistutkimuksessa
on perinteisesti menetelty. Kiinnostuksen kohteeksi nousee tällöin se, miten
johtajuutta harjoitetaan sosiaalisissa verkostoissa osana jokapäiväistä
vuorovaikutusta.
No, miten sitä johtajuutta sitten
harjoitetaan sosiaalisissa verkostoissa? Tätä kysymystä meille avaa Joe
Raelinin (2011) artikkeli The end of
managerial control?. Tutkimuksessaan Raelin tuo esille ensinnäkin erilaisia
sosiaalisessa vuorovaikutuksessa ilmeneviä johtajuuden ilmenemismuotoja.
Toiseksi hän nostaa keskusteluun niitä ominaisuuksia ja rooleja, mitä
verkostojen johtajalta vaaditaan.
Raelinin mukaan sosiaaliseen
vuorovaikutukseen perustuvassa toiminnassa tarvitaan johtajuutta, jossa
kontrollia jaetaan laajalti ympäri organisaatiota. Perinteinen johtajan
kontrolli korvautuu vertais- ja itsen johtamisella. Johtajan tehtäväksi jää
raivata tietä sujuvalle toiminnalle esim. solmimalla suhteita uusiin
kumppaneihin. Tämä rooli voidaan tosin antaa myös jollekin / joillekin
verkoston jäsenelle. Eikö kuulostakin hyvälle?
Kolikolla on kuitenkin aina
kääntöpuolensa. Monissa tutkimuksissa (allekirjoittaneen oma väitöstyö mukaan
lukien) on todettu, että vertaiskontrolli on useissa tapauksissa osoittautunut
jopa perinteistä johtajan kontrollia julmemmaksi johtamisen muodoksi. Se ottaa
helposti keskinäisen kyttäilyn muodon. Raelinilla on kuitenkin ratkaisu tähän:
hän ehdottaa, että verkostojen kutojan ohella ”se henkilö, joka ennen oli
virallinen johtaja”, voisi toimia fasilitaattorina ja pyrkiä tietoisesti rakentamaan
yhteisen osallistumisen, jakamisen ja oppimisen kulttuuria.
Myös itsen johtaminen vaatii
tukea. Jotta itseään voi johtaa hyvin, tarvitsee osaamisen olla kohdallaan ja
verkostojen eri toimijoiden roolit ja vastuut selvillä.
Toisin sanoen, kun työtä tehdään
sosiaalisissa verkostoissa, myös johtaminen verkostoituu. Se on osa jokaisen
verkoston jäsenen työtä. Valitettavan usein kuitenkin törmään verkostoihin,
joiden työtä ei lopulta johda kukaan, koska asiasta ei ole erikseen sovittu. Ja
voitte kuvitella mitä siitä seuraa.
Ilman johtamista ja siihen
liittyviä sääntöjä ei osaavinkaan verkosto tuota yhtään mitään. Verkoston jokaisen
jäsenen työkalupakista tuleekin löytyä johtamisen näkökulmasta seuraavat asiat:
kyky sopia asioista muiden kanssa. Kyky olla avoin eli osallistua, jakaa ja
oppia yhdessä. Kyky johtaa itseään ja tehdä tämä muiden kanssa sovittujen
sääntöjen puitteissa.
------------
Kirjoitus perustuu osin seuraaviin lähteisiin:
Joe Raelin: The end of managerial control. Group & Organization Management, April 2011 36: 135-160.
Lucia Crevani, Monica
Lindgren, Johann Packendorff (2010): Leadership, not
leaders: On the study of leadership as practices and interactions. Scandinavian
Journal of Management, 26, 77-86.
Minna Janhonen (2010): Tiedon jakaminen
tiimityössä. Työ ja ihminen, Tutkimusraportti 39. Työterveyslaitos, Helsinki.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti