Yhteisöt ja
yhteisöllisyys ovat ilmiöinä yhtä vanhoja kuin ihminen itse, sillä ihmisellä on
luontainen tarve kuulua yhteen muiden kanssa ja tulla hyväksytyksi.
Yhteisöllisyyteen liittyykin vahvasti me-henki; yhdessä jaetut tavoitteet,
visiot ja arvot; toimivat sosiaaliset suhteet; sekä tunnustus ja arvostus. Luottamus
on keskeinen yhteisöllisyyden rakennusaine. Voidaan sanoa, että yhteisöllisyys
on tietyllä tapaa emotionaalista, tunteisiin liittyvää.
Yhteisöihin ja
yhteisöllisyyteen liitetään pääosin myönteisiä merkityksiä. Kuitenkin myös
terve kriittisyys kuuluu yhteisöllisyyteen, erityisesti sellaisissa
yhteisöissä, joissa jäsenten välillä on luottamusta, ja vuorovaikutus on
tiivistä ja jatkuvaa. Yhteisöissä voi ilmaista erilaisia näkemyksiä ja avartaa
omaa näkökenttää.
Historiallinen silmäys
yhteisöllisyyteen
Mikko Saastamoinen (2009)
erottaa kolme yhteisöllisyyden synnyn mekanismia. Ensinnäkin, yhteisöllisyyden
tarkastelu on liittynyt maaseutumaisten kyläyhteisöjen ja niiden
muutosprosessien tutkimukseen, toisaalta kaupunkien kortteleiden ja
asuinalueiden tarkasteluun ja lisäksi ns. luokkaperustaisiin näkökantoihin,
joihin liittyvät tehdasyhdyskuntien tai kaivosten työntekijöiden
yhteisöllisyyden tutkimus. Toisin sanoen, yhteisöllisyys on usein liitetty
tiettyyn fyysiseen paikkaan, joka määrittelee ihmisen identiteettiä ja
yhteenkuuluvuutta. Kuitenkin yhteisöllisyys voi syntyä myös muilla tavoin. G.H. Meadin mukaan ihmisen minuus syntyy kielellisessä vuorovaikutuksessa toisten kanssa, ja yhteisön muodostavat ne ihmiset, jotka jakavat saman kulttuurin, käsityksen maailmasta ja samat ideologiat.
Kolmas Saastamoisen esiintuoma
yhteisöllisyyden syntytapa liittyy ns. normatiivis-poliittiseen ulottuvuuteen. Keskustelu
yhteisöistä on luonteeltaan normatiivista: siinä eritellään sitä, millaista
elämän yleensä ja yhteisöllisyyden osana sitä tulisi olla. Normatiivisen
yhteisöllisyysnäkökulman mukaan aiemmin vallalla ollut post-moderni
yksilöllisyyden painotus on johtanut huonoihin lopputuloksiin. Ihmisten
toiminta on muuttunut katkokselliseksi, episodimaiseksi ja projektimaiseksi.
Lisäksi se on johtanut lisääntyvään egoisimiin altruismin sijaan. Minä-keskeisyys
korostuu toisten hyvinvoinnista välittämisen sijaan.
Näiden seikkojen pohjalta
yhteisöjen merkityksen korostaminen ja puhe yhteisöllisyyden hyvyydestä on
kokenut voimakkaan nousun 2000-luvun alkupuolella. Sitä on pidetty nimenomaan
yksilöllisyyttä korostavan ajanjakson päätepisteenä ja vastavoimana egoistisen
ajattelun aikakaudelle.
2000-luvun yhteisöllisyys
Nykypäivän
yhteisöllisyydelle määräävää ei enää ole paikallisuus, vaan Meadin korostama
kielellinen vuorovaikutus ja siinä jaetut merkitykset. Yhteisöllisyyttä on
korostettu viime vuosina myös edellä esitellystä normatiivis-poliittisesta
näkökulmasta käsin: on pyritty löytämään yhteisöllisyyttä myös
katkoksellisesta, episodimaisesta ja projektimaisesta toiminnasta. Tämä on
tärkeää myös nykyisen työelämän näkökulmasta, sillä lisääntynyt etätyö,
projektityö, vuokratyö, aliurakointi ym. pirstaloi perinteistä
yhteisöllisyyttä.
Nykypäivän
yhteisöllisyyttä voi tarkastella ainakin kahdesta näkökulmasta: ensinnäkin,
perinteisen kaltaista vahvaa yhteisöllisyyttä voi ylläpitää virtuaalisen
kanssakäymisen avulla. Välttämättä ei tarvita jatkuvaa kasvokkaisuutta, vaan
kielellinen vuorovaikutus on yhtä mahdollista sähköisten välineiden avulla.
Toisaalta, vaikka
perinteiset yhteisölliset sidokset murtuvat projektityön ym. takia, samalla
syntyy uudenlaista yhteisöllisyyttä. Se on perinteistä yhteisöllisyyttä
keveämpää, lyhytkestoisempaa ja verkostomaista. Sitä on kutsuttu mm.
yhteisyydeksi, rihmastoyhteisöllisyydeksi ja verkostososiaalisuudeksi. Monet
meistä kokevatkin kuuluvansa esim. työssään useampaan kuin yhteen yhteisöön. Eräässä
tutkimushaastattelussa haastateltavamme totesikin osuvasti, että jokainen
projekti on aina uusi työpaikka ja uusi yhteisö.
Perinteisesti on
ajateltu, että yhteisöllisyys muodostuu konkreettisen vuorovaikutuksen kautta
vapaaehtoisesti, ihmisten sisäisen motivaation saattelemana. Yksi 2000-luvun
yhteisöllisyysbuumin ilmentymä on kuitenkin tietoinen yhteisöjen rakentaminen. Yhteisöllisyystutkimuksen
parissa ollaan kuitenkin erimielisiä siitä, voidaanko ulkoa käsin rakentaa
sellainen ihmisten yhteenliittymä, jota voidaan kutsua yhteisöksi.
Yhteisöt ja
yhteisöllisyys ovat saaneet viime vuosina peräti oman ammattikuntansa,
yhteisömanagerit (Community Managers). Yhteisömanagerien ammattikunnan synty ja
erityisesti sen viime vuosien räjähdysmäinen kasvu liittyvät oman tulkintani
mukaan suurelta osin juuri yhteisöjen tietoisen rakentamisen ideaan.
Yhteisömanagerin työkaluja ovat erilaiset sosiaalisen median välineet, joiden
avulla yhteisöille luodaan toimintaa ja sisältöjä, sekä pidetään yhteistä
päämäärää yllä. Toisaalta yhteisömanagerit luotsaavat myös perinteisen
näkökannan mukaan syntyneitä yhteisöjä, välineinään sekä perinteinen
kasvokkainen vuorovaikutus että sosiaalisen median tarjoamat työkalut.
Kaiken kaikkiaan
2000-luvun yhteisöllisyysbuumi antaa hyvät perusteet yhteisö-käsitteen ja sen
nykymerkityksen laajemmalle tarkastelulle. Haluaisinkin tietää, mitä sinä
ajattelet yhteisöistä ja yhteisöllisyydestä: miten yhteisösi ovat syntyneet? Moneenko
yhteisöön kuulut tällä hetkellä? Kauanko nämä yhteisöt ovat olleet olemassa?
Mikä teitä yhdistää?
Kirjoitus perustuu osin seuraaviin lähteisiin:
Kangaspunta, S. (toim.) (2011) Yksilöllinen yhteisöllisyys. Avaimia
yhteisöllisyyden muutoksen ymmärtämiseen. Tampere University Press.
Saastamoinen, M. (2009) Aikalaiskeskustelua yhteisöllisyydestä. Kirjassa
Filander & Vanhalakka-Ruoho (toim.): Yhteisöllisyys liikkeessä. Aikuiskasvatuksen
48. vuosikirja. Kansanvalistusseura ja Aikuiskasvatuksen Tutkimusseura. Sivut 33-66.
Wittel, A. (2001)
Toward a Network Sociality. Theory, Culture and Society, 18, 6, 51-76.
Hyvä kirjoitus! Yhteyteni tai verkostoni kestävät hyvin kauan aikaa kehittyä kokeakseni ne omasta mielestäni yhteisöiksi (ainakin osittain yhteiset tavoitteet yhteydellemme, luottamus ja arvostus). Uskon, että temperamentti- ja persoonaerot vaikuttavat tähän kokemukseen paljon. Tämä hitaastilämpiävyys voi nykyajan työelämässä olla aikamoinen rasite, kun ideaali on, että ollaan suunapäänä mukana.
VastaaPoistaAloin miettimään yhteisöiksi määrittämiäni ryhmiä ja huomasin, että suurimpaan osaan liitän myös ystävyyden. Ehkä seuraavana pohdintaa ystävyyden ja yhteisöllisyyden eroista ja samankaltaisuuksista?
T Sara
Hei Sara,
VastaaPoistakiitos kommentistasi! Me ihmiset suhtaudumme yhteisöllisyyteen monin tavoin ja käytämme myös termiä kuvaamaan eri asioita. Itseäni hämmensi aluksi suuresti yhteisömanageri-titteli, kun itse ajattelen yhteisöistä vähän perinteisemmin melko vahvana sidosryhmänä, aivan kuten sinäkin. Yhteisömanagereillahan voi olla hoidettavana esim. pelkästään virtuaalisen vuorovaikutuksen areenat, joissa henkilöt eivät ole koskaan tavanneet toisiaan.
Kiinnostavaa on myös se, että monet työhön liittyvät käsitteet ovat samalla tavalla muuttuneet. Työpaikalla voidaan tarkoittaa monia eri asioita, ja johtamisessakin on nykyään hyvin monia eri nyansseja (management, leadership, vertaisjohtaminen, itsen johtaminen jne.).
Ystävyyden ja yhteisöllisyyden erojen ja samankaltaisuuksien pohdinta on kiinnostava idea, täytyy pistää mietintään :-)