Tällä viikolla
Työterveyslaitos julkaisi yhteistyössä Työturvallisuuskeskuksen kanssa kyselytuloksia
liittyen sosiaalisen median käyttöön työpaikoilla. Kyselyyn vastasi kaiken
kaikkiaan 498 työsuojeluhenkilöä (348 työsuojeluvaltuutettua ja 150
työsuojelupäälliköä).
Tulokset osoittavat, että
sosiaalisen median käyttö on jo melko tuttua monille työpaikoista, mutta siihen
liittyvät uhat ja kuormitustekijät eivät ole vielä hallussa.
Ohessa lyhyt kooste
keskeisistä tuloksista, joista voi lukea tarkemmin täältä. Jutun lopusta löytyy
muutama ehdotus siihen, miten henkilöstön toimintaa sosiaalisen mediassa voitaisiin tukea työpaikoilla.
· Noin
kolmanneksella vastanneista työpaikoista käytettiin sisäistä somea ja noin
puolella hyödynnettin somea ulkoisessa viestinnässä. Sosiaalisen median käyttö
koettiin pääosin myönteisenä tai neutraalina asiana. Suurimpina somen käytön
esteinä mainittiin organisaatiokulttuurin vanhanaikaisuus sekä
tietoturvatekijät.
· Somen suurimpina
hyötyinä tuotiin esille tiedottaminen ja kontaktien ylläpito, joita sen koettiin
helpottavan. Sosiaalinen media koettiin myös hyväksi markkinoinnin ja imagon ylläpidon
välineeksi. Myös sen nopeus sai kiitosta.
· Ongelmiksi
koettiin työpaikan epäselvät sosiaalisen median käytön pelisäännöt. Somen
koettiin myös pirstaloivan työaikaa.
· Some herättää
myös pelkoa. Sosiaalisessa mediassa toimimisen koettiin lisäävän ulkoista
uhkaa, esimerkiksi helppoutta antaa epäasiallista palautetta. Kyselyyn
vastanneiden mukaan nämä olivat kuitenkin suurelta osin uhkia, ei
realisoitunutta todellisuutta.
· Henkisen
kuormituksen koettiin lisääntyvän somen myötä. Koettiin jatkuvaa läsnäolon pakkoa
sekä työmäärän lisääntymistä. Myös ajanhallinta hankaloitui.
· Somen riskejä
työpaikoilla on pyritty hallitsemaan laatimalla ohjeita somen työkäytöstä tai
keskittämällä somessa esiintymistä esim. työpaikan viestintäosastolle. Näitä
pelisääntöjä oli laadittu noin puolella kyselyyn vastanneista työpaikoista.
· Noin
kolmanneksella vastanneista työpaikoista oli sovittu käytännöt siitä, miten
somessa havaittuun tai koettuun epäasialliseen kohteluun puututaan.
Neljänneksellä vastanneista työpaikoista oli annettu koulutusta somen käytöstä,
ja viidenneksellä oli suojauduttu uhkia vastaan. Somen kuormitustekijöitä oli
kartoitettu vain joka kymmenennellä työpaikalla.
Sosiaalisen median koetut uhat ja negatiiviset hyvinvointivaikutukset
huomioiden uhkia vastaan suojautuneiden ja kuormitustekijöitä kartoittaneiden työpaikkojen
määrä tuntuu vähäiseltä. Syynä vähäiseen kartoitusten määrään saattaa hyvinkin
olla se, että sosiaalinen media on vielä uusi väline ja sen käyttö vasta
pikkuhiljaa yleistymässä. Sen haitat, kuten myös hyödyt, ovat vasta
pikkuhiljaa tulossa näkyviksi.
Kyselyn tulosten perusteella
voidaan pohtia seuraavien toimintamallien tuomista työpaikkojen käytäntöihin. Sosiaalisen
median työkäyttöön liittyviä ohjeita löytyy laajemmin Työturvallisuuskeskuksen sivuilta.
1. Työpaikoilla
voidaan suojautua sosiaalisen median väärinkäytöksiä ja uhkia vastaan miettimällä,
millaiset uhat voivat realisoitua somen käytön myötä, kuinka
todennäköistä näiden uhkakuvien toteutuminen on, sekä tekemällä tarvittavia
toimenpiteitä näiden perusteella.
2.
Sosiaalisen
median kuormitustekijöitä voidaan kartoittaa jokaisella työpaikalla, jossa
henkilöstö käyttää sosiaalista mediaa työtarkoituksiin. Kartoituksissa voidaan kiinnittää
huomiota mm. seuraaviin asioihin: Onko sosiaaliseen mediaan liittyvät
työvelvoitteet lisätty muiden töiden päälle, vai onko työnkuvia mukautettu
somen käyttöönoton myötä? Onko sosiaalisen median käyttö vaikuttanut
hyvinvointiin? Millaista tukea somen käyttöön tarvitaan?
3.
Myös sosiaalisen
median hyviä puolia voidaan selvittää: Mitä hyötyjä sosiaalisen median käytöstä
on? Millaisia myönteisiä asioita sosiaalisen median käyttö on
tuonut? Millaisia uusia kontakteja ja ideoita se on tarjonnut? Millaisena
markkinoinnin ja imagon rakentamisen välineenä se on toiminut?
4. Edellä
mainittujen kartoitusten pohjalta työpaikoilla voidaan laatia sosiaalisen median
pelisäännöt: mihin tarkoituksiin ja miten sosiaalista mediaa käytetään. Sellaisten
työpaikkojen, joiden henkilöstö käyttää somea työvälineenä, kannattaa kouluttaa,
tukea ja kannustaa henkilöstöään sosiaalisen median käyttöön ja luottaa heidän
ammattitaitoonsa. Useissa keskusteluissa on tuotu esille sitä, että
asiantuntijoiden näkyminen sosiaalisessa mediassa on organisaatiolle tärkeää,
sillä työntekijät ovat usein kiinnostavampia kuin yritykset. Somen käyttö on
hyvä tuoda viralliseksi osaksi sitä työssään käyttävien työnkuvaa.
5.
Lisäksi on
hyvä muistaa, että paras hyöty sosiaalisen median käytöstä saadaan silloin, kun
se on huolellisesti suunniteltua, eli työpaikalla on laadittu sosiaalisen median strategia. Sosiaalisen median käytön pelisäännöt ovat
luonteva osa tätä.
Kiitoksia selkeästä ja mielenkiintoisesta asiakirjoituksesta. Opiskelen kurssilla joka käsittelee sosiaalisen median käyttöä työyhteisössä. Minulle oli tämän kirjoituksen pohjalta vähän yllätyskin, että Somea käytetään työyhteisöissä noin paljon, toisaalta kun asiaa tarkemmin miettii niin yhä useampi yritys on esimerkiksi Facebookissa. Kanavat ja esillä olemisen/toimimisen tavat kehittyvät varmasti jatkuvasti, joten sosiaalisen median strateginen suunnittelu on varmaan tarpeen. Ehkä sosiaalisen median käyttöön liittyvä huolikin vähenisi.
VastaaPoistaHei, kiitos kommentistasi! On helppoa olla kanssasi samaa mieltä siitä, että sosiaalisen median käyttöä tulisi suunnitella enemmän työpaikoilla. Sosiaalisen median työkäyttöä on tutkittu toistaiseksi aika vähän. Toivottavasti saamme lähiaikoina pystyyn vähän laajemman hankkeen tämän aiheen tiimoilta!
Poista