Lupauduin joskus viime kesän tienoilla puhua aiheesta yhteisömanagereiden vuosittaisessa päätapahtumassa, joka pidetään vuosittain tammikuun neljäntenä maanantaina. Teen itse työntekijälähettilään ”työtä” edustamalla sekä itseäni että työnantajaani Työterveyslaitosta asiantuntijana sekä perinteisessä että sosiaalisessa mediassa.
Työntekijälähettilyydestä
on kirjoitettu sosiaalisen median kouluttajien ja muiden asiaan perehtyneiden
toimesta paljon. Tämä seikka yhdistettynä siihen, että yhteisömanagerien
vuotuiseen arvostuspäivään osallistujille työntekijälähettilyys on tuttua,
asetti minut todellisen haasteen eteen: millaisen näkökulman aiheeseen
ottaisin, jotta se tarjoaisi mahdollisesti edes osalle kuulijakuntaa jotain jos
nyt ei ihan uutta niin ainakin toisen näkövinkkelin paljon pureskeltuun
aiheeseen?
Lopulta päädyin siihen, esityksessäni,
johon tämä kirjoitus pohjautuu, työntekijälähettilyyttä hieman
kriittisestäkin näkökulmasta. Otan lähtökohdakseni kaksi
työntekijälähettilyyteen liittyvää väittämää, joita tarkastelen eri
näkökulmista.
Työntekijälähettilyys
korvaa markkinoinnin
Ensimmäinen
tarkastelemani väittämä liittyy siihen, että monin paikoin esitetään työntekijöiden
aktiivisen sometoiminnan toimivan yrityksen markkinointiponnistelujen
korvaajana.
Hyvä työntekijälähettiläs
on ilman muuta erinomainen voimavara yrityksen markkinoinnin näkökulmasta.
Keskeistä kuitenkin on se, miten henkilön asiantuntemusta hyödynnetään
yrityksen markkinoinnin osana. On aiheellista miettiä esimerkiksi sitä,
hyödynnetäänkö henkilön brändiä ja miten paljon henkilön rajallisia aikaresursseja
käytetään aktiiviseen lähettilyystyöhön. On kiistatonta, että hyvä
työntekijälähettilyys edellyttää myös henkilökohtaista läsnäoloa ollakseen
vaikuttavaa. On kuitenkin mietittävä, missä kanavissa ollaan läsnä, ja miten
eri kanavat tukevat toisiaan.
Hyvä tuki organisaatiolta
on työntekijälähettilyystoiminnan a ja o. Jos organisaatiossa halutaan, että työntekijät
ovat aktiivisia työpaikkansa lähettiläitä, tulee tämä huomioida ensinnäkin henkilöstöjohtamisessa
ja esimiestyössä: se tulee kirjoittaa osaksi henkilön virallista työnkuvaa ja
siihen pitää oikeasti varata työaikaa. Reilu vuosi sitten tekemämme kysely osoitti, että sosiaalisessa mediassa toimiminen on usein ylimääräistä työtä,
eikä se ole suunnitelmallista. Tässä on yksi selkeä kehittämisen paikka. Tähän
liittyen työntekijöiden rooli osana markkinoinnin kokonaisuutta tulee olla
suunniteltua. Organisaation markkinointiviestinnän suunnittelu ja toteutus
voidaan tehdä työntekijän ja työnantajan yhteistyönä.
Ihmiset ovat monin
kerroin kiinnostavampia kuin organisaatiot
Ihmiset ovat
kiinnostavia, mutta niin ovat myös monet organisaatiot. Työntekijälähettiläinä
edustamme omia taustaorganisaatioitamme, oman itsemme lisäksi. Luomme kuvaa
paitsi itsestämme myös työpaikastamme. Ja toisin päin: tekemisemme perusteella meitä
arvioidaan paitsi itsenämme, myös työpaikkamme edustajina. Puhutaan ns.
institutionaalisesta luottamuksesta, jolla tarkoitetaan sitä, missä määrin
luotamme erilaisiin organisaatioihin, työpaikkoihin, ammattien edustajiin. Suomi
on perinteisesti korkean luottamuksen maa, sillä ihmiset luottavat sekä toisiinsa
että instituutioihin. Itse koen yhtä suurta vastuuta sekä oman itseni että
työpaikkani ”edustamisesta”.
Organisaatioiden tilien
ei tarvitse olla kasvottomia. Niille voidaan luoda ilmettä ja persoonallisuutta
ammattitaitoisen yhteisömanageroinnin keinoin. Tilien avulla voidaan rakentaa
brändin mukaisia tarinoita. Hyvinä, rentoina esimerkkinä tästä toimivat
vaikkapa Rakennusviraston ja Verohallinnon toiminta sosiaalisessa mediassa. En
malta olla tuomatta tässä yhteydessä esille oman työpaikkani
Työterveyslaitoksen määrätietoista asiantuntijaroolia niin sosiaalisessa kuin
muussa mediassa.
Ihmisen ja organisaation
toiminta mediassa on yhteispeliä, jossa kumpikin tukee toisensa toimintaa. Hyvä
organisaation ja ihmisen välinen vuorovaikutus perustuu niin mediassa kuin
muutenkin luottamukseen. Kun suhde on luottamuksellinen, työnantaja ja
työntekijä tukevat toistensa (some)toimintaa vastavuoroisesti, toistensa
tärkeitä sisältöjä jakaen. Hyvä työntekijälähettilyyden tukeminen on myös
rekrytointivaltti, ja toisaalta, se hyödyttää työntekijän työurakehitystä yli
organisaatiorajojen.
Hyvä työntekijälähettilyys on siis kahden kauppa. Voidaan sanoa myös, että "It take two
to tango", tangoon tarvitaan kaksi, sitä ei voi tanssia yksin. Toimivaan työntekijälähettilyyteen
tarvitaan kaksi toimijaa, yhteiset askeleet ja toimiva vuorovaikutus.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti